Rollespill over nett - ingen nødløsning

 Rollespill over nett - ingen nødløsning

Under nedstigningen i Covid-årene var det mange som fikk erfaring med rollespill over nett (heretter nettspilling). For de fleste var det den eneste måten å fortsette med denne hobbyen på. På en måte var vi heldige, da en rekke hobbyer og fritidsinteresser måtte stenge fullstendig. For de av oss som i det minste tolererte en overgang fra å spille fysisk (i “kjøttrommet”) til å spille via nett, var det en god hjelp til å ivareta mental helse i pandemien. “Det er en nødløsning”, har jeg derimot hørt ofte, både under pandemien og senere. 


Da nedstengingen opphørte, var mange raskt ute med å gå tilbake til å møtes fysisk. Nettspilling var OK, men ikke det samme som å spille taktilt, møte venner, rulle ekte terninger og skrive med blyant. 


I denne artikkelen vil jeg prøve å forklare hvorfor jeg har kommet til den konklusjonen om at nettspilling langt fra er noen nødløsning (for meg), og at dette ikke kun har med praktiske årsaker å gjøre. Det er selvsagt uansett en smakssak, uten et riktig/galt svar på hva som er best. 


Først vil jeg kort beskrive noen fordeler ved hvert format jeg mener er utvilsomme fordeler. Så er det opp til enhver hvordan disse kriteriene skal vektes, eller om fordelene ikke gjelder for dem uansett. 

Terminologi

VTT = Virtual Table Top. Programvare for spilling over nett. 





Character Keeper = Et mer eller mindre intrikat rolleark via GoogleSheet (regneark) alle spillerne har tilgang til.




Utvilsomme fordeler ved fysisk spilling

Hygge

Det er utvilsomt hyggeligere å møtes ansikt til ansikt. Ofte er fysiske spilløkter ledsaget av felles middag, noe som er koselig selv for de mest introverte av oss. 



Nostalgi

Mange nærer et nostalgisk forhold når det gjelder rollespill, og foretrekker taktile rolleark, terninger og blyant. 


Skjermtretthet

Flere har jobber hvor man sitter i videomøter under arbeidsdagen, og føler at det å spille over nett og videochat er som å være på jobb. Rollespill er et analogt underholdningstilbud i en ellers gjennomdigitalisert hverdag. 


Dynamiske dialoger

3 år med trening i videomøter har gjort underverker for både mik-disiplin og “talerekkefølge”, men dynamisk og opphetede rollespilldialoger gjør seg best fysisk. Man kan også ha sidesamtaler, skyte inn innspill eller komme med en morsom kommentar. Det er enklere å opprettholde et godt tempo og driv i kjøttrommet. 


Kroppspråk

Ved fysisk spilling kan alle i større grad bruke kroppspråk. Det er begrenset hva kameraet på PCen får med seg, noe som begrenser dette virkemiddelet online. 

Å kunne bedre se andre spilleres kroppspråk kan også være et bra sikkerhetsnett i intense scener. 


Teknisk lavterskel

Online-spilling kan ha en terskel både i form av utstyr (som må fungere) og kunnskap om programvarene for å kjøre online, enten det er VTT, Character Keeper, Discord Bots etc. 

Utvilsomme fordeler ved online spilling

Logistikk

Det er utvilsomt enklere å få hverdagen til å gå opp når man slipper reisevei. Jeg sparer 1,5 timer reisevei ved nettspilling. Å spare dette er spesielt kjekt når man har små barn. 


Større nedslagsfelt

Man har større muligheter til å få spilt akkurat det spillet du vil. Det samme gjelder selve utvalget av spillere. Mange av de spillerne jeg liker å spille med, bor i helt andre steder av landet. 


Dekke spillbehovet

Kanskje din faste, fysiske spillgruppe kun har mulighet annenhver uke, og dette er ikke nok for deg? Ved å utvide til online spilling med andre, kan du få dekket behovet ditt og samtidig holde husfreden hjemme da du er mindre borte. 



Tilgjengelighet

Online-spilling gjør det enklere for personer med bevegelsesutfordringer å få delta. Mennesker med sosial angst kan også oppleve at det er lavere terskel for å bli med på nettspilling. Småsyke spillere kan finne det enklere å delta på nettspilling kontra å ta t-banen til andre siden av byen. 

Kvalitative fordeler ved online spilling

Nå vil jeg beskrive det jeg personlig mener er klare, kvalitative fordeler ved nettspillinger. 

Vil presisere at det absolutt finnes kvalitative fordeler ved fysiske spillinger og (og noen nevnes i avsnittet over), men at disse går i favør nettspilling. 


Dette er fordeler jeg mener effektiviserer det mekaniske, gir bedre tempo og færre opphold i mekanikken. Når jeg spiller, vil jeg forbli i fiksjonen lengst mulig, og de nødvendige dykkene i det mekaniske bør gå så kjapt som mulig. Disse oppholdene kan også skyldes oppslag av ikke-mekanisk art, som å sjekke regler, scenarieinformasjon o.l. 


Disse fordelene gjelder ikke nødvendigvis alle spill, alle spillederstiler eller alle spillgrupper, men jeg håper jeg får forklart det såpass godt at flere forstår hvorfor jeg mener nettspilling ikke er en nødløsning eller praktisk nødvendighet. 


Alt på én flate

Når jeg spiller over nett, og uavhengig av om jeg bruker VTT eller Character Keeper, så er alt jeg trenger på skjermen(e). For meg er det enklere å forholde meg til én flate, enn om jeg skulle hatt en fysisk regelbok, utskrift av scenario/spillnotater, kladdeark, supplement på PDF (iPad) og og bakgrunnsmusikk via mobilen. 


Det er sikkert mer effektive og organiserte måter å gjøre det på, men med mindre jeg sitter med en laptop, får jeg ikke den samme følelsen av at alt er lett tilgjengelig og at jeg sømløst kan finne den informasjon jeg trenger, når jeg trenger den. 


Man kan argumentere for at man får bedre kontakt med spillere fysisk, men jeg opplever at jeg mister mer øyekontakt med spillerne mine når jeg (og de)  må kikke ned i bøker (fysisk eller pdf) eller notater. Når jeg ser spillerne på én skjerm, og VTT/Character Keeper på en annen skjerm, beholder jeg fremdeles en viss kontakt med spillerne. 


At alt jeg behøver er på én flate, gjør at tempoet og dynamikken i spillet lugger langt sjeldnere enn mine fysiske spillinger. 


Terningrulling

Denne fordelen er eksklusiv til VTT. Selv om jeg alltid bruker Dice Bot via Discord om jeg spiller med Character Keeper, er det bare for å ha et felles sted å se rullene. 



Dette punktet deler jeg i underpunkter. Her tenker jeg ikke primært på det å rulle terninger i seg selv, men hvordan VTT raskt hjelper deg med å tolke terningene og gi deg resultatet av handlingen uten å feile i hoderegning eller sjekke referanseark.


  • Man slipper å bruke tid på regne ut resultatet av terningrull. Det er vel ikke bare jeg som har opplevd en “korrigering” av resultatet etter at spilleren har finregnet på det. Det finnes også enkle metoder for å slippe å bruke matte når man spiller hit point-tunge spill som D&D, med at man reduserer hit points til en token. 



  • Automatiserte prosesser hjelper hukommelsen. I terningpølspill som Year Zero, hvor man trekker fra terninger om man har Conditions, vil også programmet gjøre dette for deg. Marker på arket ditt at du er Exhausted, og du vil automatisk kaste færre terninger neste gang. Ikke noe mer: “Å nei, jeg kastet for mange terninger”. 


  • I spill uten terningpøler/avansert matte (som Apocalypse World / Call of Cthulhu) kan enkelte VTT-er fremdeles være nyttige. Når du ruller 7-9 på Act under Pressure i Foundry, kommer teksten på det Move-et opp i tekstboksen. Du slipper å pugge det eller referere til støtteark mens dere spiller. I Call of Cthulhu får du umiddelbart opp din suksessgrad, uten å måtte kryssreferere med rollearket. 




  • I spill som FFGs Star Wars, med spesialterninger med symboler man ikke intuitivt kan tolke, er dette en livredder. Da forteller VTT-en at kråketegnene på denne flerfargede terningpølen er 2 Failures, 1 Threat og 1 Light point. 



Alt dette bidrar til å gjøre den mekaniske delen av rollespillet raskt og effektivt, og lar gruppen fokusere på det som er gøy. 


Det er selvsagt mange fordeler ved å beholde matematikk i rollespill. Jeg anser meg selv som god i hoderegning, og det må jeg gi rollespill æren for. 


Felles tilgang på informasjon

Flere av de andre fordelene over mister tyngde ved enkelte spill, f.eks. de som ikke krever matte eller på andre måter er mekanisk lett uten å behøve mange oppslag.


Den fordelen jeg har ved nettspilling, i nesten alle rollespill, er denne. At jeg som spilleder enkelt har oversikt over alle rollearkene. Uavhengig av om vi bruker en VTT eller Character Keeper, kan jeg raskt gå inn på en rolle for å se informasjon jeg kan trenge. Det kan være for å finne ut hvilken av rollene som har høyest Vigilance, til å rulle et redningskast i skjul til å se om noen av rollens Conditions er gjeldende i situasjonen i Brindlewood Bay. Ikke minst hjelper det meg i å huske på ting vedrørende rollen. 


Enkelte spil har fellesressurser (som Crew-arket i Blades in the Dark, utbyggingen av Arken i Mutant Year Zero, eller listen over spor i Brindlewood Bay). Man kan også enkelt lage (og oppdatere) andre fellesressurser som “Liste over biroller” eller “informasjon om faksjoner”. Da er fellesarket raskt og enkelt tilgjengelig for alle spillerne uten å måtte sende det rundt spillbordet - og alle kan oppdatere disse. 



At spillernes rolleark er tilgjengelige for hverandre, er også en fordel. Man kan f.eks. lett se om en av rollene har lite stress igjen og trenger en Assist i Blades in the Dark, man kan se at en annen har en gjenstand eller spesialegenskap spilleren glemmer å bruke eller man kan rett slett oppdatere seg på info rundt rollen man vil bruke i spill. 


Man må til svært regellette spill for at denne felles tilgangen på informasjon ikke skal være verdt noe. Ellers er det enda en fordel som sparer tid, opprettholder tempoet i økten og sikrer informasjonsflyten.

Konklusjon

Artikkelen har aldri hatt som hensikt å overtale motstandere av nettspilling til å “se lyset”, men å gi en bedre forståelse for at vi som spiller via nett ikke ser på det som en nødløsning eller en praktikalitet. For meg er ikke nettspilling noe dårlig substitutt, det er en likeverdig plattform for rollespilling som i seg selv kan gi like gode økter som fysiske. I år har ca. ¾ av mine spillinger vært nettbasert, så jeg liker også å ha en spillgruppe jeg møter til middag og fysisk spilling et par ganger i måneden. 


Comments

Popular posts from this blog

Regncon XXXI - Festivalrapport

Den Nye Våren! - Festivalrapport