Regncon XXXI - Festivalrapport

 

RegnCon XXXI

I høst hadde jeg gleden av å besøke Bergens store spillfestival, Regncon, for første gang. Jeg har vært på Arcon en rekke ganger, og Hexcon på slutten av 90-tallet og tidlig 00-tall, men aldri har jeg tatt turen over til vestlandet for denne spillfestivalen. 


Her følger en rapport over både spillene og opplegget rundt. 


HotellCon

Mens andre spillfestivaler ofte legges til skoler, har Regncon de siste årene valgt å avholde festivalen på hotell, nærmere bestemt et av flyplasshotellene ved Flesland. Det var utrolig deilig å ha et rom rett i nærheten av festivalområdet om man skulle trekke seg tilbake en liten stund eller hadde glemt noe “hjemme”. At så mange av deltakerne (også noen som bor i Bergen) hadde valgt å bo på hotellet, gjorde at jeg fikk tilbake litt av den følelsen jeg hadde da jeg var yngre og reiste til Oslo/Trondheim, sov i gymsal og hang med de ulike festivaldeltakerne hele helga. Jeg har blitt for gammel til å sove i gymsal, så hotell er tingen. Det ga et samhold og en sosial opplevelse jeg har savnet på Arcon når jeg drar frem og tilbake for puljene. Nå kommer jo det av at jeg bor i nærheten av Arcon, så det er jo mest min egen skyld :) 


Fasilitetene var jo veldig flotte. Møterommene inneholdt penner og blokker (perfekt for rollespill!). Det var begrenset med møterom, så et par ganger spilte jeg på et av styremedlemmenes hotellrom. Det var en stor suite, så det var også luksus. På søndagen så jeg noen grupper som satt i de romslige fellesområdene (sofagrupper, gode stoler). Det var ingen andre arrangementer på hotellet, og få gjester, så det virket også som en god løsning. 


Felles festivalmiddag var også et høydepunkt. Dessverre fikk Regncon vite to uker før festivalen at middagen måtte være kl. 18, ikke kl. 16 som tidligere avtalt med hotellet. Dette er ikke noe man kan klandre styret om, men det var selvsagt uheldig. Det var naturligvis umulig å få fordelt spillere mht. om de skulle på middag eller ei, så jeg endte opp med en gruppe hvor tre skulle på middag og to skulle ikke. Heldigvis fikk de to andre spilt brettspill i de to timene vi spiste middag og alle ble fornøyde. 

Fasiliteter: 10/10

Spillene

Jeg arrangerte to spill selv, Brindlewood Bay og Vaesen. Jeg fikk gode spillere til begge arrangementer. Spillerne i Brindlewood kjøpte premisset til fulle og stortrivdes med å formulere sin egen teori om hvem morderen var. Etter økta forsøkte minst to av spillerne å finne ut hvordan man fikk tak i dette spillet. Vaesen var stemningsfullt som alltid, og jeg hadde gleden av å se mange intense scener mellom rollene, inkludert det som kan ha vært en av de beste scenene jeg har vært vitne til noensinne. Selv om jeg de siste årene gradvis har gått bort fra de tradisjonelle “modulene”, liker jeg å skrive dem til spillfestivaler, og spesielt roller og rollematrisen. 



På lørdag formiddag spilte jeg Dragepust. Selv om jeg ikke er en stor fan av fantasy, var det en kjempefin spillopplevelse med gode spillere og en engasjerende spilleder. Jeg tror dette nye, norske “neo-trad”-spillet kommer til å slå godt an og kan fint bli inngangsporten til rollespill for yngre spillere. Det er forholdsvis enkelt, samtidig som at det har dybden som mange fjærlette rollespill mangler. 


På søndag spilte jeg ingenting, da jeg hadde bestilt fly tilbake litt for tidlig til at jeg tok sjansen på å spille noe. Det ble mye forsinkelser gjennom helgen, og planlagt puljestart ble flyttet til 11. Til neste år får jeg vurdere å booke et senere fly. 


Ellers hørte jeg fantastiske ting om semi-laiven First they Came og The One Ring (som ble ledet av en internasjonal anerkjent spillforsker og Tolkien-ekspert). Christine Veans Camp Fear til Cthulhu Dark vant modulkonkurransen (mitt eget Brudefølget i Myrkdalen kom på en hederlig 3. plass).


Det virket som om det var fryktelig mye bra på programmet! 

Spillopplevelse: 9/10

Puljefordelingssystem

Regncon hadde i år et nytt puljefordelingssystem, hvor man hver pulje kunne angi hvor interessert man var i de ulike spillene (veldig interessert, ganske interessert, litt interessert). Løftet fra styret var at alle skulle få minst ett spill som de var veldig interesserte i, i løpet av helgen. 


Selv om man aldri visste hva man skulle spille før man ble ropt opp, er jeg overbevist om at dette systemet sikrer at man får spilt, i større grad enn systemet man f.eks. bruker på Arcon. På Arcon kan du jo bare melde deg på ETT arrangement per pulje, og får du ikke plass der, er du på egenhånd. Bare det at det er ETT felles sted man fordeler puljer, gjør også at de som ikke har blitt ropt opp, kan bli med spill hvor noen ikke møtte. Styret til Regncon holdt oversikt over hvilke spill som hadde plass til spillere, og de som stod igjen ble fordelt utover. Om det fremdeles stod igjen noen, skjedde det at noen av dem tok ansvar og ledet noe på sparket. 


Og selv om jeg vet om de som ble veldig skuffet over ikke å ha blitt tildelt spill i den ene puljen, er det tilbud/etterspørsel, og er det flere påmeldte enn det er arrangementer, så er det vanskelig for Regncon å gjøre mer enn de har gjort ved å oppfordre til flere arrangementer nærmere festivalstart, ta i mot bidrag tett opp mot puljestart osv. 


Påmeldingssystemet kom ikke opp før uken før. Innledningsvis synes jeg dette var lovlig seint, men jeg tror dette er bra. Arcon har slitt mye med at folk melder seg på to måneder i forveien og så dukker de aldri opp på festivalen. Med et langt kortere vindu sikrer man i større grad at de som melder seg på, faktisk kommer. 


Forsinkelser

Det var forsinkelser ved hver puljestart, noe som jeg synes var uheldig. Grunnen til dette var nok det ovennevnte fordelingssystemet. Puljepåmelding ble avsluttet 30 minutter før fastsatt tid for puljeopprop. Det var tydelig at 30 minutter var altfor lite tid til å fordele spillere. Det hadde nok vært mulig å justere dette til det doble (eller mer) i løpet av festivalen, men jeg håper denne justeringen i det minste blir sett på til neste år. Jeg har kjempetroa på dette systemet, men de må stenge påmeldingen tidligere for å gi seg selv bedre tid. 


Det tar også veldig lang tid å lese opp alle puljene når 50+ spillere skal fordeles på et dusin+ spill. Innimellom stoppet det opp fordi den gruppa som ble lest opp, manglet noe, måtte finne ut hvor de skulle være eller få tak i noen som ble lest opp (men som var på vei). 


Det er også kjipt for de som ikke fikk noe å spille, å måtte stå der i over én time (inkludert forsinkelser og opprop) før de fant ut at de ikke hadde fått spill. Kanskje det hadde vært mulig å slenge opp puljene på en storskjerm eller på lister på veggene? Kombinert med at arrangører meldte fra til en i Regncon-styret om de manglet spillere, så kunne spillere uten gruppe bli fordelt utover. 

Puljefordelingssystemet: 7/10

Informasjonsflyt

Det mest negative med festivalopplevelsen var det flere av oss opplevde som dårlig og manglende informasjonsflyt. Hjemmesiden hadde så godt som ingen informasjon om når ting startet, og det florerte av spørsmål på Regncons egen Discord-kanal. Ikke alle har Discord, og informasjonen der var også litt selvmotsigende og inkonsekvent med det man fikk opplyst når man spurte enkeltmedlemmer i styret direkte. “Puljeopprop begynner 0930 i morgen” fikk jeg beskjed om på fredag kveld. Dagen etter viste det seg at dette var tidspunktet for når påmeldingen stengte. Selve puljeoppropet skulle begynne 10, men var nesten en time forsinket. 


Sent lørdag kveld ble det lagt ut en melding på Discord-serveren om at puljestart på søndag var 11, ikke 10 som tidligere informert om. Jeg var allerede i tvil om jeg rakk en pulje mtp. flyavgangen min, men nå måtte jeg bare melde meg av alt og sove litt lenger. 


Til neste år håper jeg på bedre informasjon på hjemmesiden, og at endringer i klokkeslett kommer på oppslag ved “Regncon-sentralen”. 


Det var ikke så farlig for oss som var på hotellet hele tiden, men for de som reiste til og fra Bergen eller i nærheten, må det ha vært litt forvirrende. 

Informasjonsflyt: 4/10

Oppsummering

Jeg hadde en kjempefin opplevelse denne helgen, og vil ha flere slike festivalopplevelser fremover. Det er begrenset for hvor mange hotellbesøk (med flytur) man kan ta seg råd til i dyrtiden, men jeg håper at noen fra Arcon-styret var der for å se alternative måter å arrangere en spillfestival på. I det minste at de tar kontakt med Regncon i ettertid. Om ikke en hotellfestival er aktuell for Arcon, burde de i det minste se på puljefordelingssystemet, som har vært gjenstand for debatt og kritikk på Arcon i årevis. 



Positivt

  • Spillfestival på hotell gir en komfort som jeg har savnet på andre festivaler

  • Formatet gjorde det svært sosialt, med både nye og gamle bekjentskaper 

  • Innovativt og rettferdig puljefordelingsystem sikrer at flere får spilt, og som med små justeringer kan bli helt perfekt


Negativt

  • Mangelfull informasjon/kommunikasjon

  • Litt mange forsinkelser

Vurdering: 8/10



Comments

  1. Veldig enig med alt du skriver her! Det er første gang jeg er på con, så jeg kan egentlig ikke sammenligne det med noe, men synes det var kjempegøy og naturlig at det ble mye sosialt som følge av lokalet og at det var så lett å møte og snakke med folk mens man ventet! Koste meg, men er enig i at de må bli bedre med informasjonsdelen - alt for mye ble utelatt fra nettsiden og det var jo mye venting. Savnet mer tydelig informasjon uten at man måtte spørre om det via Discord - spesielt siden de samme spørsmålene dukket opp igjen og igjen. Alt i alt veldig fornøyd da, skal definitivt komme tilbake!

    - Thea

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Den Nye Våren! - Festivalrapport

Rollespill over nett - ingen nødløsning